---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΛΑΤΕΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
(ή ο θάνατος ενός ακόμη ελεύθερου χώρου που αποκτήθηκε με χρήματα των πολιτών για να καταλήξει οικόπεδο προς ανοικοδόμηση)
Τις τελευταίες δεκαετίες αρχίσαμε, κάπως αργά, να προβληματιζόμαστε σαν λαός για την καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς μας. Και αφού γκρεμίστηκαν άπειρα αξιόλογα Νεοκλασικά κτίρια όπως και πολλές λαϊκές γειτονιές με χαρακτηριστικό παραδοσιακό χρώμα, τόσο στην Αθήνα όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, ευαισθητοποιηθήκαμε ως λαός και ως φορείς, εξορκίσαμε την λαίλαπα της πολυκατοικίας με αντιπαροχή (μερικώς), και τρέξαμε να βγάλουμε διατάγματα διατήρησης κάποιων παραδοσιακών οικισμών και κτιρίων στην ύστατη προσπάθειά μας να περισώσουμε το ελάχιστο από το λίγο που απέμεινε. Αυτά, όταν άλλοι λαοί διατήρησαν αυτούσια τα παραδοσιακά κέντρα των πόλεών και των χωριών τους τα οποία τρέχουμε ως επισκέπτες να θαυμάσουμε, και αναπτύχθηκαν μόνο έξω ή γύρω από αυτά. Και ενώ θα υπέθετε κανείς ότι μεταμεληθήκαμε για το καταστροφικό παρελθόν μας, εμείς εξακολουθούμε να καταστρέφουμε ότι παραδοσιακό απέμεινε και μάλιστα πρωτοστατούντος του Δήμου.
Ο Δήμος Βόλου, μόλις το 2008 γκρέμισε την καρδιά του παραδοσιακού κέντρου της πόλης μας με το πρόσχημα της δημιουργίας πλατείας, της γνωστής ως Πλατείας Πανεπιστημίου. Και βέβαια το αμάρτημα είναι παλαιότερο. Ξεκινάει από την ίδρυση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Τότε, μεταξύ άλλων, δόθηκε στο Πανεπιστήμιο και το κτίριο Ματσάγγου και οι Πανεπιστημιακοί ζήτησαν τα τετράγωνα μπροστά από αυτό, μεταξύ Ερμού και Δημητριάδος, να δεσμευθούν ως Πλατεία και χώρος εκτόνωσης του Πανεπιστημίου. Ακολούθησε η τροποποίηση του σχεδίου πόλης που χαρακτήριζε τον χώρο αυτό ως πλατεία. Σήμερα που το Πανεπιστήμιο δεν ενδιαφέρεται να χρησιμοποιήσει το κτίριο Ματσάγγου για πανεπιστημιακή χρήση, ποιος λόγος υπήρχε να προχωρήσει η Δημοτική Αρχή στην πανάκριβη απαλλοτρίωση των καταστημάτων της περιοχής δημιουργώντας προβλήματα επαγγελματικής στέγης; Τα ίδια αυτά καταστήματα θα μπορούσαν να αναπαλαιωθούν και να αποτελέσουν πόλο έλξης στην πόλη μας για δημότες και επισκέπτες.
Το μόνο όφελος σε αντιστάθμισμα του κακού που συντελέσθηκε, θα προέκυπτε από τη φύτευση της πλατείας με ψηλά δένδρα ώστε να αποτελέσει έναν πνεύμονα αναπνοής στο πυκνοδομημένο κέντρο και έναν τόπο εκτόνωσης, ανάπαυσης και αναψυχής όλων των επισκεπτών του κέντρου που τόσο αρέσκονται και τώρα όπως πάντα να περπατούν στην Ερμού.
Αντ’ αυτού άλλα ετοιμάζει η Δημοτική μας Αρχή. Τον χώρο της πλατείας που δημιουργήθηκε τον προορίζει για Parking αυτοκινήτων. Γι’ αυτό και η προσωρινή φύτευση της με τα λιγοστά δεντράκια στις γλάστρες. Όμως στη θέση αυτή το Parking αυτοκινήτων, έστω και υπόγειο, μόνο προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει. Διότι θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το κέντρο με τη συσσώρευση περισσότερων αυτοκινήτων σ’ αυτό, αφού θα φτάνουν στο πιο πολυσύχναστο σημείο για να παρκάρουν. Και εάν μεν γίνει υπέργειο, θα αυξήσει κατά πολύ των όγκο των χαμηλών κτιρίων που γκρεμίστηκαν και φυσικά θα προσελκύσει και μεγαλοκαταστήματα τύπου Pablic που με τη σειρά τους θα κλείσουν πολλά άλλα μικρά καταστήματα της πόλης. Εάν πάλι γίνει υπόγειο όπως ανακοινώθηκε, το ποιο πιθανό είναι να συνοδευτεί και από κάποιο κατάστημα για να μειωθεί το μεγάλο κόστος κατασκευής το οποίο ήταν η αιτία να γίνουν υπέργεια τα Parking της Όγλ και των Κυμάτων, παρά τις αρχικές εξαγγελίες. Και βέβαια εάν γίνει υπόγειο, ο χώρος δεν θα μπορεί να φυτευτεί με ψηλό πράσινο. Έτσι θα γεμίσει με τέντες, ομπρέλες και τραπεζοκαθίσματα, σαν αυτά που έχουν κατακλείσει την παραλία και όλους τους κεντρικούς πεζοδρόμους της πόλης. Δίπλα τους, πολλά αυτοκίνητα θα περιμένουν στην ουρά για να μπουν ή να βγουν από το Parking προσθέτοντας επιπλέον κυκλοφοριακό φόρτο στην περιοχή. Τι καυσαέριο και τι ευχάριστο θέαμα!
Θα πρέπει εδώ να σημειώσουμε την λάθος τακτική της Δημοτικής Αρχής με την κατασκευή των διαφόρων Parking στο κέντρο της πόλης: το Parking της Όγλ και του Λιμανιού που κατασκευάστηκαν, το Parking στα κύματα που είναι υπό κατασκευή, δημιουργεί ήδη τόσα κυκλοφοριακά προβλήματα και στερεί από τους κατοίκους της πόλη μας το ωραιότερο λόγω γειτνίασης με τη θάλασσα άκτιστο οικόπεδο του κεντρικού τομέα , τα Parking της Πλατείας Πανεπιστημίου, της Πλατείας Ελευθερίας και της Πλατείας Ρήγα Φεραίου που προγραμματίζονται να γίνουν. Εάν σ’ αυτά προσθέσουμε και τα δυο πολυώροφα ιδιωτικά Parking που ήδη λειτουργούν, δημιουργείται ένα σύνολο πολύ μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου στο κέντρο, μόνο από αυτούς που θα έρθουν σ’ αυτό για να παρκάρουν. Αυτά την ίδια στιγμή που συζητάμε για πράσινες πόλεις, που όλη η Ευρώπη προσπαθεί να διώξει τα αυτοκίνητα από τα κέντρα των πόλεων και που ο Βόλος τόσο προσφέρεται για κίνηση πεζών και ποδηλάτων.
Αλήθεια , γιατί τόσος ζήλος των Δημοτικών Αρχών για την ανάπτυξη αυτών των Parking και μάλιστα όταν αυτά δίνονται για κατασκευή σε ιδιώτες με αντάλλαγμα την εκμετάλλευσή τους ακόμη και για χρονικό διάστημα πενήντα χρόνων; Ποιο το όφελος για τους πολίτες; Και τι θα απομείνει μετά από πενήντα χρόνια εκμετάλλευσης ως περιουσία του Δήμου ώστε να αποσβεστεί η αξία του οικοπέδου που ως πολίτες πληρώνουμε τώρα; Γιατί δεν παρατηρείται ο ίδιος ζήλος για την δημιουργία ενός βιώσιμου κέντρου με την απομάκρυνση των πολλών αυτοκινήτων από αυτό και την κατασκευή λωρίδων κυκλοφορίας πεζών και ποδηλάτων ώστε να προσελκυστούν οι πολίτες να το επισκεφθούν χωρίς ΙΧ, και να ξέρουν ότι θα βρεθούν σε ένα χώρο όπου θα μπορούν πραγματικά να ξεκουραστούν και να αναπνεύσουν; Γιατί εξακολουθούμε να πληρώνουμε πλακόστρωτους δρόμους ήπιας δήθεν κυκλοφορίας χωρίς να προβλέπουμε ούτε ένα δέντρο στις θέσεις που αυτά προϋπήρχαν; Δεν παραδειγματισθήκαμε από την παταγώδη αποτυχία του δήθεν Γραμμικού Πάρκου της Ρήγα Φεραίου; Γιατί αποψιλώσουμε τις πλατείες και τις μετατρέπουμε σε Parking είτε πολυώροφα και νόμιμα είτε υπαίθρια και παράνομα; Γιατί παραχωρούμε τα λιγοστά πάρκα μας σε ιδιώτες για να τα εκμεταλλευτούν κτίζοντάς τα; Ποιος θα νοιαστεί για τον άνθρωπο που δεν μπορεί να αναπνεύσει σ’ αυτή την πόλη που έγινε αβίωτη, χωρίς οξυγόνο, χωρίς νερό, χωρίς πεζοδρόμια και ελεύθερους χώρους; Ποιος θα νοιαστεί για τα άτομα με κινητικές δυσκολίες που έκλεισαν τα καρότσια τους και κλείστηκαν στις φυλακές των σπιτιών τους; Ποιος θα νοιαστεί για τις μητέρες που δεν μπορούν να βγάλουν βόλτα τα μωρά τους με καρότσι αν δεν διαθέτουν αυτοκίνητο για να το μεταφέρουν στην παραλία; Ποιος θα νοιαστεί για τα παιδιά που δεν έχουν πια που να παίξουν και για τους γέρους που δεν έχουν παγκάκια να καθίσουν αφού και τα προαύλια των εκκλησιών κατακλύστηκαν από αυτοκίνητα;
Φταίει ο πολιτισμός μας; Φταίει που είμαστε επιρρεπείς στην ευκολία του αυτοκινήτου; Φταίνε οι επιλογές των Δημοτικών μας αρχόντων και η δική μας επιλογή να τους παρακολουθούμε αδιάφορα χωρίς να αντιδρούμε; Ένα είναι βέβαιο. Με την αδιαφορία μας καταστρέφουμε την πόλη μας και τη ζωή μας. Ταυτόχρονα καταστρέφουμε και τις ζωές των παιδιών που έπονται. Και όμως υπάρχουν λύσεις. Λύσεις που πρέπει όλοι μαζί να τις διεκδικήσουμε, να τις απαιτήσουμε και να τις κερδίσουμε. Ας αρχίσουμε από το πιο επείγον. Αυτό που σήμερα δρομολογείται. Εμπρός να σώσουμε την Πλατεία Πανεπιστημίου. Να απαιτήσουμε να παραμείνει πλατεία και όχι χώρος στάθμευσης. Γρήγορα, ΤΩΡΑ. Αύριο θα είναι πλέον αργά.
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΠΟΛΙΤΩΝ ΒΟΛΟΥ
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου